Phone
סל הקניות שלי
אלמנט-אש-1

  • בתרבויות שונות מתייחסים לאש כאל חיים. ומעבר לכך יש לה גם אספקט הרסני, במיטולוגיה היונית ההתיחסות לאש היא לשם בישול והפקת תהליכים, ומצד שני גם עפר והרס. 
    אלמנט האש יוצר אור וחום. הוא דינמי, נע, זז, מלא ניצוצות וחיות. הרעיון בבסיס אלמנט האש הוא של שיא. הנקודה הגבוהה ביותר של הישג, שפע וכו'. האש היא הכוח בעל עוצמת היאנג החזקה ביותר. האש יוחסה לחיים היא אקטיבית ומשמעותה קרינה, ניצוץ ולהבה הנותנים לנו את התחושה של חיות מלאה. אש בלב האדם יוצרת אווירה של חום ואהבה, אבל כאשר יש בעיה באלמנט האש במקום חום ואהבה האדם יקרין קור (מיני, רגשי, פיזי וכו'). אלמנט האש הינו הקרוב ביותר לשמימיות, לניצוץ האוניברסלי. קשור ישירות ל-shen ולמכלול התפקודים המנטלים/נפשיים כמו: תודעה, מודעות, חשיבה, הכרה. 
    האיברים המשוייכים לאלמנט האש הם הלב והמעי הדק וחלק מתפקידי הלב עפ"י המחשבה הסינית, הוא לאחסן את הנשמה (shen ), לכן פגיעה בלב תגרום לפעמים לקשיים במחשבה, קשיים בשינה, בדיבור בהתבטאות וכו'. איבר החישה שמשוייך לאלמנט האש הוא הלשון. הלשון הנה אמצעי של האדם לבטא את הגיגי ליבו, ליצור קשר, להעביר אינפורמציה וכו'. לא לשווא נאמר: "החיים והמוות ביד הלשון..." 

    מאפייני טיפוס האש: 
    טיפוסי האש קשורים לאותן איכויות מיוחדות המתבטאות במאפיינים שונים מבחינת מראה, אישיות, ונטייה לחוסר איזון. מבנה גופם רזה עד בינוני עם נטייה לבטן ואגן עגלגלים, ראשם מעט מחודד אוזניים בולטות מעט וגוון פניהם נוטה להיות אדמדם. טיפוסים דינמיים ומלאי חיות ושימחת חיים, עוסקים בתקשורת עם קהל, פועלים לרוב על-פי הרגשות והלכי ליבם במרץ ובלהיטות תוך סחיפתם של הסובבים אותם. אנשים מאוד כריזמטיים, חמים, פתוחים, מלאי חיות והתלהבות בולטים מאוד בסביבתם. 
    מכיוון שאלמנט זה הוא שיא התנועה, הפריחה, החיות הוא משוייך לעונת הקיץ. שזוהי עונה חמה, תקופה של מימוש הפוטנציאל, הגעה לשלמות והבשלה. 
    הכיוון מימנו מגיע שיא היאנג ונותנת חיים זה כיוון דרום. 
    הרגש המשוייך לאלמנט זה הוא ש מ ח ה. שמחת חיים מדומה לאש באיכותה מכיוון שהשמחה מאופיינת ביכולתה לשחרר ולהתפשט תוך התגברות והגעה לשיא. הטעם המשוייך לה הוא הטעם המר, שזה הטעם של השריפה שהאש יוצרת. כמו שהלהבות של האש הן בצבע אדום זהו גם הצבע המאופיין לה. 

    התייחסות למעגל: 
    האש נוצרת מהעץ, היא יוצרת אדמה, מבקרת את המתכת ומבוקרת ע"י המים, "ציר היצירה" האיזון בין תחילת החיים והתנועה בנסתר לבין שיא החיים והתנועה בנגלה. 
  • הלב הנו המשאבה האחראית על הזרמת הדם בגוף והגעתו לכל תא. הדם אינו אחראי רק על הזנת התאים וחילוף החומרים אלא גם על הבאת המודעות לכל תא ותא. בנוסף הוא אחראי על תפקודם התקין של כל כלי הדם. לפי הרפואה הסינית חוזקם, תקינותם וגמישותם של דפנות כלי הדם תלויה באנרגיה ובדם של הלב. הלב נחשב ל"מפעל הדם" כי הדם נוצר שם ושם הוא גם מקבל את ה"חותם האחרון" שזהו צבעו האדום. הלב משכן בתוכו את הנפש (שן) ותפקודה התקין תלוי לחלוטין בהזנתה בדם ועיגונה ביין. כאשר הנפש מעוגנת ומוזנת כיאות האדם יתפקד כרגיל, ויכולתיו המנטליות יהיו בשיאן. בין השאר אחראית הנפש על השינה ועל-כן היכולת שלנו להירדם ולישון שינה רצופה תלויה בהזנתה ועיגונה של הנפש. 
    ישנו קשר הדוק בין נוזלי הגוף לבין הדם. לפי הרפואה הסינית אותם נוזלים טהורים המלחלחים עור ושרירים ומתבטאים כרוק דמעות וכו' משמשים כפלסמת הדם. כמו כן, כל השפעה פיזית או נפשית על הלב תתבטא בהזעה ובדופק. הנפש והחיות הבסיסיים מתבטאים בחזות ובעיניים. במצב תקין הפנים יהיו ורדרדות וחיוניות והעניים מלאות חיות כי בעיניים רואים את הנפש. הלב משוייך לאלמנט האש שהוא אחראי על התקשורת ולכן הלב נפתח ללשון ובמצבי לחץ וכשהנפש שלנו מעורערת יהיה גימגום, דיבור מרובה מהיר וכו'. 

    סינדרומים: 
    חוסר בצ'י של הלב- פלפיטציות, קוצר נשימה במאמץ, הזעה, חיוורון, עייפות, אדישות. 
    אטיולוגיה- רגשות בעיקר עצב, איבוד דם. 
    - חשוב לציין כי כאן התופעות יתחילו בזמן מאמץ. 

    חוסר ביאנג של הלב- פלפיטציות, קוצר נשימה במאמץ, עייפות, אדישות, הזעה, תחושה של נוקשות וחוסר נוחות באזור הלב, תחושה של קור, פנים חיוורות ומבריקות, גפיים קרות (בעיקר ידיים). 
    לפי הרפואה המערבית זה נחשב לאריתמיה (הפרעות בקצב הלב). 
    אטיולוגיה- חוסר ביאנג של הכליות. 

    התמוטטות של יאנג הלב- פלפיטציות, קוצר נשימה, נשימה חלשה ושטוחה, זיעה מרובה, גפיים קרות, שפתיים סגולות, ובמקרים חמורים איבוד הכרה. 
    אטיולוגיה- חוסר חמור ביאנג הכליות. 

    חוסר בדם הלב- פלפיטציות, סחרחורות, אינסומניה, חלומות המפריעים בשינה, זיכרון חלש, חרדה, נטייה טבעית להיות חרד, חזות חיוורת וחסרת ברק, שפתיים חיוורות. 
    הסימפטומים פה יופיעו בלי קשר למאמץ ויוחרפו בעיקר בשעות הערב או בתוך שערת רגשות. 
    אטיולוגיה- תזונה, חרדות,דאגות, דימומים. 

    חוסר ביין של הלב- פלפיטציות, אינסומניה, חלומות המפריעים את השינה, נטייה טבעית להיות חרד, חרדה, זיכרון חלש, חוסר מנוחה, מתעצבן בקלות, גלי חום, חום נמוך או תחושה של חום בעיקר בערב, הזעות לילה, פה וגרון יבשים, חום ב 5 הכפות. 
    אטיולוגיה- חרדות ודאגות, חיים עסוקים המכלים את היין, חום חיצוני המכלה את נוזלי הגוף. 

    ליחה שמערפלת את הנפש- בלבול מנטלי, חוסר הכרה, ערפול חושים, הקאה, קול מתגלגל בגרון, אפסיה. 
    אטיולוגיה- תזונה שמנה, רגשות, אצל ילדים – מולד. 

    סטגנציה של דם הלב- פלפיטציות, כאב באזור הלב היכול להקרין לחלק הפנימי של יד שמאל או לכתפיים, נוקשות/חוסר נוחות/תחושה של לחץ באזור החזה, שפתיים וצפורניים סגולות, גפיים קרות. 
    אטיולוגיה- רגשות – חרדה, צער. 

  • המעי הדק אחראי על קבלת המזון לאחר תהליך עיכולו בקיבה וביצוע הפרדה מדוייקת בין אבות המזון השונים על-מנת לאפשר ספיגתם במחזור הדם. תפקיד זה חיוני ביותר למען שגשוג הגוף ושמירה על חיוניות. הוא משתתף בביצוע ההפרדה השניה של הנוזלים העכורים למעי הגס והטהורים לשלפוחית השתן. למעי הדק יש יכולת הפרדה בין עיקר ותפל ובהירות מחשבתית שפעילות זו חשובה לנפש, ללא יכולת זו נפגעת יכולת החשיבה וקבלת ההחלטות. אדם אשר אינו מסוגל להפריד בין עיקר לתפל, מתקשה לארגן את סדר עדיפויותיו ולקבל החלטות מהותיות בחייו (בלבול מנטלי). 

    חום מלא במעי הדק- חוסר מנוחה מנטלי, פצעים על הלשון, כאב גרון, חירשות, תחושה של חום ותחושה לא נוחה בחזה, כאב בטן, צמא, שתן מועט וכהה, כאב במתן שתן, דם בשתן. 
    אטיולוגיה- אש בלב כתוצאה מבעיות רגשיות ולחץ. 

    כאבים במעי הדק- כאב מכווץ בבטן תחתונה היכול להקרין לגב, נפיחות בבטן, חוסר רצון ללחץ בבטן, בורבוריגמוס, גזים, כאב בטן המוטב לאחר שחרור גזים, כאב באשכים. 
    אטיולוגיה- מזון קר, רגשות, סטגנציה של צ'י הכבד. 

    חוסר צ'י וקור במעי הדק- כאב בטן, רצון לשתות משקאות חמים, רצון למגע בבטן, שלשולים, שתן מרובה וחיוור. 
    אטיולוגיה- מזון קר ולא מבושל, חוסר יאנג בטחול. 
  • תפקודי המחמם המשולש 
    המחמם המשולש הנו פונקציה ולא ממש איבר אשר אחראי על תאום והבטחת פעילות ותפקוד תקין של אזורי הגוף השוניםע"פ החלוקה הסינית. 
    שלושת המחממים : 
    מחמם עליון – מתבצע פיזור והורדה של נוזלים טהורים (ריאות) 
    מחמם מרכזי – מתבצע תהליך העיכול והפרדת נוזלים טהורים ועכורים (טחול-קיבה) 
    מחמם תחתון – מתבצע תהליכי הפרדה והפרשה (כליות-שלפוחית השתן) 
    המחמם המשולש מווסת את מעברי המים בגוף (מטאבוליזם) ולכן הוא אחראי על זרימת הנוזלים, הפרדת הנוזלים והפרשתם בגוף. 
    בנוסף, הוא שולט בתהליכי הייצור והתנועה של הצ'י מפני שהוא אחראי על המטאבוליזם בגופנו וחולש על כל התהליכים בגופנו, הוא מפזר את הצ'י המקורי-YUAN QI לכל חלקי הגוף ע"מ לאפשר את התהוותם של התהליכים הפיזיולוגים והמנטלים בגוף, ללא נוכחותו לא תתאפשר שום פעילות בגוף. 

    כאשר תהיה הפרעה ופגיעה בתפקודו של המחמם המשולש זה עלול לפגוע בתהליכי התנועה בגוף ולהתבטא בסימפטומים של: 
    פגיעה במחמם עליון – חסימה של WEI QI ופגיעה בראות 
    פגיעה במחמם מרכזי – חסימת YING QI ופגיעה בטחול ובקיבה 
    פגיעה במחמם תחתון – חסימת נוזלי גוף ופגיעה בכליות ובשלפוחית 

  • תיפקודי מעטפת הלב 
    מעטפת הלב אחראית על הוצאה לפועל של תפקודי הלב, היא משולה לשגריר המוציא לפועל את פקודות הלב והפצתן לסביבה, ומסיבה זו בסעיף זה ניתן להתייחס למעטפת הלב כבעל תפקודים זהים ללב ולכן גם הוא שולט על הדם וכליו, זרימת הדם לרמת התא, קשור ישירות על מצבו המנטלי והנפשי של האדם המתבטא ביכולת התקשורת ויצירת קשרים. 
    מעטפת הלב משולה "לשגריר של הלב" ובכך היא אחראית על יכולתו של הלב להתקשרות עם הסביבה ויצירת קשרים ומכאן יכולתו של הלב היא לתקשר עם כל האיברים עד לרמת התא. 
    מעטפת הלב מגנה על הלב מפני גורמים פתוגניים והיא מהווה מעין חומה מגנה ע"מ לצמצם את פגיעתו של הלב. כל רגש מוקצן לאורך זמן עלול לפגוע בגוף ובלב כמובן ולכן מעטפת הלב מבצעת סינון והגנה מנטלית ואמוציונלית. 
    למעטפת הלב אין פטולוגיות משל עצמה ניתן לטפל בלב דרך נק' שעל מעטפת הלב. 



 


 


טופס   הרשמה   לידיעון   אנרצ'י
 
דוא"ל*
שם