Phone
סל הקניות שלי
אלמנט-עץ

  • עוד אז בתנ"ך הומשל האדם לעץ השדה ונתן זך כתב שיר: 
    "כי האדם עץ השדה, כמו העץ הוא צמא למים, כמו האדם גם העץ צומח, כמו העץ האדם נגדע...כמו העץ הוא שואף למעלה כמו האדם הוא נשרף באש..." 
    אלמנט העץ מזוהה עם תקופת האביב. זוהי התקופה המתאפיינת בשלב של לידה, פריצה, צמיחה ונביטה חזקה מיתוך האדמה. הוא קשור לתחילת התנועה בניגלה תוך שימוש בכוח פריצה, דינמיות, יצירתיות, יוזמה, תכנון, הוצאה אל הפועל וביצוע, ראית הנולד, אסרטיביות ונחישות. 
    עץ מתאפיין בצמיחתו והתפתחותו המתמידים, כמו כן מבחינת צורתו ניתן לראות כי מצד אחד הוא צומח ומתפתח כלפי מעלה ולצדדים תוך התפשטות מתמדת ומיצד שני מחובר איתן לקרקע וצומח מגזע אחד. 
    אלמנט העץ קשור לכבד ולכיס המרה איכותו של אלמנט העץ קשורה לתנועה ראשונית וחלקה של צ'י בגופנו שאיברים אלו אחראים על הזרמת התנועה החלקה בגופנו ועל כן הפתולוגיות הקשורות לאלמנט מתבטאות בשני אספקטים עקריים: תקיעות של העץ – קושי לנוע ויצירת חסימות. עודף תנועה – עליה מעלה והוצאה מאיזון. 

    מאפייני טיפוס העץ: 
    מבנה גופם חטוב ותמיר תווי פניהם מעט מחודדים, סנטר מחודד עם מצח גבוה ורחב עם נטייה למפרצים בשיער, לחיים בולטות, משהו מאוד מפוקס בצורה. טיפוסים אנליטיים, מאורגנים ומסודרים מאוד המתכננים מראש מהלכים. אסרטביים ויוזמים, יכולים לראות את הנולד, החלטיים, נחושים, יצירתיים ובעלי דמיון מפותח. נוטים לצבור מתחים וכעסים, נטייה לטונוס שרירים מוגבר וכיווצים, התפרצויות זעם או הדחקה. 
    הצבע המשוייך לאלמנט זה הוא ירוק, צבעו של האביב, העץ, הפריחה. 
    מזרח הוא הכיוון ממנו באה הרוח, ממנו זורחת השמש, התעוררות ותחילת החיים. הרגש המשוייך הוא אסרטיביות, היכולת למקד את האנרגיה המתפרצת ולתעל אותה לתנועה קדימה ולצמיחה, היכולת להזיז דברים ולגרום להם להתרחש. חמוץ הוא הטעם של האביב לפני ההבשלה, זהו טעם מכווץ חזק וממרכז את האנרגיה לצורך הפריצה. 

    התייחסות למעגל: 
    העץ נוצר מהמים, יוצר אש, מבקר את האדמה ומבוקר ע"י המתכת שזוהי התנועה ההפוכה מהעץ, שומרת על גבולות שלא יהיה פיזור.
  • הכבד אחראי על ויסות והנעה של דם לכל חלקי הגוף ופיזור תקין של צ'י ובכך מבטיח שמירה על סדר הדברים ועל פעילות תקינה של כל אברי הגוף. בזמן מנוחה הכבד אוגר את הדם ומעשיר אותו ואילו בזמן פעילות הוא מווסת אותו לאיברים השונים. דם הכבד מזין ומלחלח את השרירים והגידים ופעולתם התקינה תלויה באספקט דם הכבד. עפ"י הרפואה סינית הציפורניים הם "תוצר לוואי" או המשך הגידים והם מוזנות ע"י דם הכבד וצבעם התקין יהיה ורדרד. בנוסף, יכולת הראיה והזנת העין עצמה תלויה בדם הכבד. בזמן מחזור האישה הוא האיבר הכי פעיל מכיוון שאחראי על כמות הדם וזמן המחזור. 
    הוא משכן בתוכו את הנשמה האחראית על יכולת התכנון ומציאת הכוון בחיים (הון). אחראית על יצירתיות חלימה תכנון ומקשר בין האדם לתודעה הקוסמית. זו הנשמה שעוזבת את הגוף לאחר המוות. 

    סינדרומים 
    סטגנציה של צ'י הכבד- מחזור לא סדיר, כאבי מחזור, נפיחות של השדיים לפני מחזור, כאבים קדם וויסתיים, חוסר מנוחה, מצבי רוח משתנים, תחושת מתח, נטייה למצבי רוח, כאב/נפיחות בהיפוכונדריום, אנחות, בחילות, הקאות, צרבות, תחושת מלאות בבטן, צואה בצורת גללים. 
    אטיולוגיה- רגשות – תסכול, כעס מודחק, התנגדויות. 

    עליה של יאנג הכבד- כאבי ראש בד"כ באזור הטמפורלי, בעיניים או צידי הראש, סחרחורות, טיניטוס, חירשות, פה וגרון יבשים, אינסומניה, חוסר מנוחה, תחושה של לחץ, צעקות מכעס, פנים אדומות. 
    אטיולוגיה- רגשות – כעס, תסכול, הדחקה, חוסר ביין של הכליות. 

    אש של הכבד שעולה מעלה- חוסר מנוחה, נטייה להתפרצויות זעם, טיניטוס, חירשות, כאבי ראש טמפורלים, סחרחורות, פנים ועניים אדומות, צמא, טעם מר בפה, חלומות המפריעים את השינה, עצירות וצואה יבשה. 
    אטיולוגיה- סטגנציה של צ'י, אלכוהול, תזונה חמה ומטוגנת, כעס ותסכול. 

    תקיפת רוח של הכבד- התכווצויות, טיקים, נוקשות בצוואר, רעדות בגפיים, התכווצויות, סטייה של הפה והעניים, סחרחורות, ובמקרים קשים יהיה קושי בדיבור, אפזיה ואף שיתוק. 
    אטיולוגיה- רוח חמה או חום החודרים לרמת הדם, עליה של יאנג הכבד, חוסר בדם ויין הכבד. 

    לחות חמה בכבד- חום נמוך וממושך, שתן עכור וכהה, טעם מר בפה, מלאות בחזה ובהיפוכונדריום, צהבת, בחילות, הקאות, הפרשות וגירוד בואגינה. 
    לפי הרפואה המערבית, זה יכול להיות גם דלקת בכבד. 

    חוסר בדם הכבד- סחרחורות, הרדמות של הגפיים, אינסומניה, ראיה מטושטשת, נקודות וכתמים בשדה הראיה, מחזור דל או אמנוראה, חזות חיוורת דהויה, שפתיים חיוורות, חולשה בשרירים, התכוצויות שרירים, ציפורניים שבירות ודקות. 
    אטיולוגיה- תזונה דלה וחסרת חלבונים, מדללי דם, דימומים ממושכים, חוסר בצ'י הטחול 
  • כיס המרה מקבל מהכבד את נוזל המרה ואוגר אותו. נוזל זה נאגר במצב מוכן לשימוש ללא צורך בתהליך כלשהוא. אגירתו והפרשתו של נוזל המרה מכיס המרה הנם פעולות אקטיביות הדורשות צ'י שכן, צ'י הכבד הוא המאפשר את תפקודו של כיס המרה. בעוד הכבד אחראי על מציאת הכיוון בחיים כיס המרה הוא "המוציא אל הפועל" ועל-כן אחראי על קבלת החלטות וביצועם. נאמר על הכיס מרה כי הוא המעניק לאדם אומץ ויוזמה. ובנוסף כיס המרה שולח צ'י לגידים ולרצועות על-מנת לאפשר תנועתם בחוזקה. 

    סינדרומים
    חוסר בצ'י של הכיס מרה- סחרחורות, ראייה מטושטשת, עצבנות, פחדנות, נטייה להיבהל בקלות,חוסר אומץ ויוזמה, אנחות. 
    אטיולוגיה- אופי, יחסים בתוך המשפחה בילדות, חוסר דם. 

    חום ולחות בכיס מרה- כאב ונפיחות בהיפוכונדריום, בחילות, הקאות,חוסר יכולת לעכל שומנים,חזות צהבהבה, שתן מועט כהה וצהוב, צמא ללא רצון לשתות, טעם מר בפה. 
    אטיולוגיה- מזון שומני, מזג אויר טרופי, חוסר צ'י בטחול עם לחות,סטגנציה של צ'י הכבד היוצרת חום 





טופס   הרשמה   לידיעון   אנרצ'י

    דוא"ל*
שם