Phone
סל הקניות שלי
טיפול-בגאוט

גאוט - תזונה טבעית וטיפול נטורופתי

הטיפול הנטורופתי דוגל בכך שאם נותנים לגוף את הכלים הטבעיים לריפוי, ואם מונעים ממנו עומסים מיותרים - פיזיולוגיים ונפשיים, הוא יתפנה לריפוי עצמי באופן עצים ואפקטיבי! לכן הטיפול הנטורופתי מתרכז בשיפור אורחות חיים מהיסוד אך בקצב הנכון למטופל. וכך גם בגאוט!
 הפילוסופיה הטיפולית העומדת במרכז הטיפול בגאוט מתבססת באופן טבעי בשיפור אותם מנגנונים המפחיתים את ח.השתן בדם, ומתרכזת בהורדת התהליך הדלקתי הכללי בגוף. כמו כן הטיפול מתרכז בצמצום ושיפור כל גורמי הסיכון האפשריים ליצירת התקפי גאוט.
  • הגברת צריכת נוזלים מידית – אחד האספקטים החשובים והראשוניים של הטיפול בגאוט יהיה הגברת צריכת הנוזלים הכללית. ניתן לראות כי רבים מהחולים בגאוט חסרים את המודעות לשתיית נוזלים מיטיבים כגון מים ובכמות רצויה שהינה לפחות בין 2.5 ל- 3 ליטר ביום. שתיית מים בכמות טיפולית טובה עוזרת לדלל את ריכוז ח.השתן במפרקים עצמם ועוזרת לכליות להפריש יותר ח.שתן בשתן. רצוי להדגיש כי ההמלצה להגברת שתייה כוללת בתוכה בעיקר מים ואינה כוללת בתוכה משקאות ומיצים תעשייתיים המכילים גלוקוז ופרוקטוז או מיצים טבעיים המכילים פרוקטוז. כמו כן יש לצמצם את צריכת הקפה והתה.
  • מיץ חמוציות - כן ניתן לשתות, ואף מומלץ לשתות מיץ חמוציות מתרכיז חמוציות טבעי, ללא תוספת של ממתיקים, מכיוון שמיץ חמוציות בעל יכולת להוריד רמות של ח.שתן בדם.
  • הפסקה גורפת של צריכת משקאות אלכוהוליים – אלכוהול או מולקולת האתנול המתפרקת בכבד, יוצרת חומר הנקרא לקטט. אותו חומר מעכב ופוגע בפעילות הכליות ולכן הכליות לא מצליחות להפריש מספיק ח.שתן. בנוסף אתנול מגביר את יצור ח.השתן עצמה בדם. לכן לאלכוהול פעילות מזיקה הקשורה בהחמרה וביצירה של מחלת הגאוט. המשקאות האלכוהוליים החשודים כמזיקים ביותר הינם בירות וליקרים למיניהם או כל משקה המכיל כמויות גבוהות של אלכוהול. למרות שיינות נחשבים כמזיקים פחות, נצפו מקרים בהם חולים פתחו התקף גאוט לאחר צריכת כוס יין אחת, לכן כדי להימנע באופן גורף מצריכת אלכוהול בכללותו.
שינוי וטיפול תזונתי
לאורך השנים נעשו מחקרים רבים בנוגע לקשר בין תזונה ומחלת הגאוט ועם השנים שונו במקצת ההמלצות. כיום ישנה המלצה גורפת להימנע לחלוטין ממזונות מהחי המכילים כמות גבוהה של פורינים. מזונות אלו יהיו חלקי בשר פנימיים - איברים פנימיים, מזונות המכילים מיצוי גבוה של בשר כמו מרקים בשריים, צירי בשר, פשטידות בשריות וכו'. גם פירות ים נחשבים כמזונות המכילים פורינים בכמות גבוהה וגם מהם יש להימנע באופן גורף. הגישה המחקרית לגבי צריכת בשר אדום ובשר עוף שאינם איברים פנימיים חלוקה יותר בעולם המחקרי, לכן ישנן גישות תזונתיות המאפשרות אכילה של עוף ובשר בכמויות קטנות וישנן גישות שלא מאפשרות כלל. אך גם אם בחרתם לאכול בשר יש לזכור שכל בשר מכיל פורינים בריכוזים שונים, לכן יש לצמצם באופן משמעותי את צריכת הבשר, לא לאכול בשר כל יום ולא לעלות על כמות של 0.8 גרם לכל קילו ממשקל הגוף ביום. יש לזכור שכפי שישנם אנשים המגיבים בהתקף גאוט לכוס אחת של יין, יתכנו אנשים העלולים להגביר את הסיכון להתקף גם מצריכה מתונה של חלבונים מהחי שאינם איברים פנימיים.
לעומת צריכה של בשר, ניתן למצוא תמימות דעים מחקרית בהימנעות מפחמימות מזוקקות והימנעות מצריכת שומן רווי. שני גורמים אלו מסוכנים מאוד בהקשר של יצירת התקפי גאוט ומחלת הגאוט שכן שניהם מגבירים את רמות ח.השתן בדם ומעודדים תהליכים דלקתיים חזקים בגוף.
  • מה לגבי מזונות מהצומח המכילים פורינים?: בעבר הגישה התזונתית לגבי מזונות מן הצומח המכילים פורינים הייתה גם היא חלוקה בדעותיה מבחינה מחקרית, ואכן ישנם גישות אשר צידדו במניעת מזונות מן הצומח המכילים פורינים כקטניות למיניהן ,פטריות אספרגוס ועוד. אך כיום הגישה התזונתית השתנתה בעקבות מחקרים רבים המדגימים כי לא נראית עלייה בח.שתן בעקבות אכילת מזונות צמחיים. יחד עם זאת חשוב להיות עם היד על הדופק לגבי נושא זה.
  • תזונה אנטי דלקתית: מכיוון שישנם מזונות המעודדים היווצרותם של תהליכים דלקתיים יש לעזור לגוף בצמצום התגובה הדלקתית ולסגל תזונה אנטי דלקתית אשר לא רק תוריד את רמות ח.השתן בסרום , אלא תהיה אף עשירה במרכיבים המונעים. תזונה מסוג זה תהיה תזונה דלה בפחמימות מעובדות, שומנים רווים וחלבונים מהחי, והעשירה בויטמינים ומינרלים מירקות ופירות, עשירה בפחמימות מורכבות, עשירה בחלבונים מהצומח באומגה 3 ועוד.
  • הגברת צריכת דובדבנים: לאחרונה הוכח מחקרית כי צריכת 200 גר' ליום של דובדבנים טריים או משומרים מפחיתה את רמות הח. שתן בסרום ואף מונעת התקפי גאוט. בנוסף  דובדבנים מהווים מקור עשיר לאנתוציאנינים ופרואנתוציאנינים אשר מחזקים מטריצת הקולגן של רקמות חיבור (סחוס, גיד) ומונעים שחרור וייצור של תרכובות מעודדות דלקת כגון היסטמין, פרוסטגלנדינים ולויקוטריאנים. לצריכת ,אוכמניות כחולות ופירות יער כחולים ואדומים כהים מסוגים שונים מיוחסת אף היא את אותה פעילות תרפויטית שכן הם מכילים את אותם החומרים.
  • תזונה בעלת PH בסיסי : ישנם  מזונות הגורמים לסביבה בסיסית יותר בגוף העוזרים מאוד למערכת השתן לפנות ח.שתן ומונעים את שקיעתה של ח.השתן במפרק, בעוד שמאכלים חומציים עושים בדיוק את ההפך. אבל, לא כל מזון שאנו חושבים שהוא חומצי גורם לסביבה חומצית בתוך הגוף וההפך. לדוגמה – לימון שנחשב כמאכל מאוד חומצי – גורם לסביבה בסיסית בגוף בעת פירוקו במערכת העיכול. בטיפול בגאוט כדי שלפחות ש80% אחוז מהתזונה תגרום לסביבה בסיסית יותר בגוף. (בשר אדום לדוגמא, סוכרים פשוטים, גבינות צהובות וחלקים פנימיים גורמים לסביבה חומצית יותר ! ) גם חלק מהקטניות והדגנים המלאים עלולים לגרום לסביבה חומצית יותר ולכן יש להשתמש בהם במידה כאשר מתמודדים עם גאוט.

שינוי אורחות חיים
  • ירידה במשקל: כאמור השמנה מהווה חלק מגורמי הסיכון המרכזיים בגאוט וירידה במשקל הינה קריטית להטבת מצבו של החולה, לא רק מבחינת גאוט אלא גם עקב סיכונים בריאותיים נוספים הנגרמים מהשמנה. אך במקרה של מחלת הגאוט הירידה במשקל צריכה להיעשות באופן מבוקר ויש לוודא כי מדובר בירידה שאינה קיצונית וחדה מידי בפרק זמן קצר מידי. מעבר לכך שירידה חדה ומהירה אינה בריאה גופנית, יכולה לגרום נזקים ואינה מצליחה להחזיק לאורך זמן, היא גם עלולה ליצור התקפי גאוט! שכן בתקופת הירידה נוצר תהליך מוגבר של פירוק תאים- פירוק ח.גרעין ועלייה גבוהה של פורינים. כתוצאה מכך נוצרות רמות גבוהות של ח.שתן  בדם. 
  • הורדה מבוקרת של תרופות המעודדות גאוט: כאמור ישנן תרופות המעודדות יצירה של גאוט. תרופות אלו יהיו תרופות מדללות דם ותרופות משתנות להורדת לחץ דם. במהלך הטיפול הנטורופתי, ניתן באופן מבוקר ויחד עם רופא המשפחה לנסות להוריד תרופות אלו, על ידי שימוש בתזונה, תוספים ובצמחי מרפא בעלי אותה פעילות מדללת ומשתנת. חשוב להדגיש כי לא ניתן להוריד מינוני תרופות באופן עצמי וללא השגחת רופא המשפחה. כמו כן, כאשר נוצרת ירידה במשקל וסגנון החיים משתנה, בראשם ההרכב התזונתי – תיתכן הטבה מבחינת לחץ דם באופן טבעי אשר תאפשר ירידה הדרגתית של תרופות.
  • פעילות גופנית מתונה ושעות שינה:  מעבר לתזונה, ירידה במשקל ובתרופות, ישנם אספקטים חשובים נוספים בטיפול בגאוט כגון שעות שינה מספקות. שעות שינה איכותיות מוכחות כקשורות בחיזוק מערכת החיסון וגורמות להתמתנות ההליך הדלקתי בגוף. פעילות גופנית נכונה ומיטיבה עוזרת להוריד רמות של סטרס ומעודדת ירידה במשקל.